Pēc pieredzes – uz Igauniju!

Kā ik gadu, arī šajā rudenī aicināju kolēģus posties pēc pieredzes un iedvesmas ciemos pie Igaunijas pirmskolu mūzikas skolotājiem. Brauciens izvērtās jauks un atziņu bagāts. Redzējām trīs dažādas pirmskolas izglītības iestādes un piedalījāmies mūzikas nodarbībās. Viens no šiem bērnudārziem “Kopli” – vecākais Igaunijā – pēc diviem gadiem svinēs simto jubileju. Pārsteidzoši, ka īpaši bērnudārza vajadzībām celtajā muižiņā pirmskola atrodas joprojām – un tā bijis arī pie visām iepriekšējām valdībām! Igauņu bērnudārzos allaž pārsteidz mierīgie, disciplinētie bērni – arī “Kopli” mūzikas nodarbībās, kuras vadīja skolotāja Kadri Toomeste.

Pirmskolā “Priisle” iepazināmies ar ļoti radošu mūzikas skolotāju Sirji Tomperi, kura komponē interesantas, skanīgas bērnu dziesmiņas un rotaļas. Sirje kopā ar saviem audzēkņiem labprāt mums parādīja savu muzikālo veikumu.

Skolotāja Merike Nurk kopā ar mums pavadīja divas dienas, gādādama, lai mēs laikus nokļūtu paredzētajos bērnudārzos. Arī pirmskolā “Luha” kolēģe Merike dāsni dalījās ar mums savā mūzikas skolotājas pieredzē un radošajās idejās. Šajā bērnudārzā redzējām metodiski precīzi izplānotas un vienlaikus bērniem ļoti interesantas mūzikas nodarbības.

Izmantojām izdevību apskatīt arī grupu telpas visos trīs dārziņos, guvām interesantas atziņas un idejas, ko pārvest un iedzīvināt savās darba vietās:

  • Igauņu bērnudārzos vienmēr pamanāma gaumīgi noformēta nacionālās piederības informācija – valsts simbolika, nacionālie raksti, etc. Mums to vajadzētu mācīties- kā godāt savu valsti un tautu un kā to mācīt bērniem!
  • Katra pirmskola izvēlas savu lielo gada tēmu, pie kuras strādā viss kolektīvs mācību gada garumā, piemēram ,  “Koki”, “Kukaiņi”, “Jūra”, etc.  Gada tēma atspoguļojas ar iestādes svētkos, bērnu darbu izstādēs un pedagogu radošo darbu izstrādnēs.
  • Ļoti svarīgas ir rūpes par pirmskolas darbinieku veselību un darba vietas ergonomiju: piemēram, logopēdi savā darba vietā sēž uz normāla augstuma krēsliem, bet viņu audzēkņi  – uz paaugstinātiem krēsliņiem. Tas taču ir tik vienkārši – sakārtot darba vidi tā, lai skolotājs ikdienā nebojātu savu veselību! Dažās pirmskolas iestādēs vērojām pat mazo bērnu grupās normāla (pieaugušo) izmēra galdus, kur uz četrvietīgiem paaugstinātiem soliem ar atzveltnēm un ritentiņiem bērni varējagan ieturēt maltītes, gan darboties ar radošajiem darbiņiem zīmējot, aplicējot, etc. Kāds varbūt jautās – vai tad šos bērnus ikdienā skolotāji un skolotāju palīgi cilā augšā/lejā? – Nē, necilā gan,  bērni paši uzkāpj pa pakāpieniem!
  • Ikvienas pirmskolas grupā – datori, kopētāji, printeri.
  • Garderobēs allaž pamanāmi  virsdrēbju un apavu žāvētāji.
  • Ne visos Igaunijas dārziņos, bet tomēr – sāls kameras, baseini un sauna (Narvā) bērnu veselības uzlabošanai; mākslas telpa un mākslas skolotājs; īpaša telpa dabas iepazīšanai un pasaku lasīšanai – ar akvāriju, nelielu terāriju un dažādu interesantu dabas artefaktu kolekciju; (Tartu, Viljande) īpaša telpa nacionālās piederības un pašapziņas veidošanai ar tautas lietišķās mākslas priekšmetiem – vienlaikus te tiek veidotas pasaku dramatizācijas u.c. veida radošās nodarbes (Tartu).

Ekskursijas noslēgumā pabijām pie viena no skaistākajiem – Keilas ūdenskritumiem Igaunijā, izbaudījām zelta rudens smaržas un krāsas ūdens atspulgos. Visu mājupceļu tika dalītas un vētītas mūsu pašu radošās idejas. Iedvesmotas un atziņām bagātākas atkal esam guvušas spārnus jaunam darba cēlienam. dsc04638dsc04621dsc04578dsc04641 Ceļojumā piedalījās Talsu, Ventspils, Tukuma, Jūrmalas un Rīgas pirmskolas mūzikas skolotājas. Paldies jums visām par ieinteresētību un drauga plecu!