• Home »
  • Raksti »
  • Darbības ar priekšmetiem jaunākā vecuma bērnu mūzikas nodarbībās

Darbības ar priekšmetiem jaunākā vecuma bērnu mūzikas nodarbībās

Darbības ar priekšmetiem jaunākā vecuma bērnu mūzikas nodarbībās

(No grāmatas „Tipu tapu, dziesmiņa”; izd. RaKa; papildināts)

Jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem galvenais rotaļdarbības veids ir darbošanās ar priekšmetiem. Dažādi atribūti un skaņu rīki papildina arī bērnu ritmiski muzikālo darbību. Minēšu plašāk izmantojamos atribūtus muzikālo rotaļu norisei.

Skaņu rīki

Grabuļi, šeikeri

■ Izmanto rotaļās, muzicēšanai bērnu orķestrī. Vēlams apgādāties ar vairāku veidu un skanējumu vienkāršu grabulīšu komplektiem – katram bērnam pa vienam.

■ Šeikerus var darināt no kinderoliņu čaulām, filmu kārbiņām, garenajām pogu kārbiņām u.c., ieberot tajās griķus, rīsus vai prosu un apšujot ar krāsaina filca audumu vai aptamborējot. Ieteicams darināt vairākus šeikeru komplektus ar atšķirīgu skanējumu un krāsu.

■ „Kinderoliņu” čaulas var aptamborēt kā pelītes (vai citus tēlus – piemēram, cilvēciņus). Šādus šeikerus var pildīt ar dažāda veida skanējuma materiāliem, kādu no tiem atstājot tukšu. Bērni mācās ieklausīties un atšķirt skanējumu, grupēt vienādi skanošos šeikerus, etc.

■ Šeikerus var darināt arī no rotaļlietu veikalā nopērkamajiem plastmasas augļu komplektiem. Augļos uzmanīgi izurbina caurumiņus, pa tiem iepilda prosas graudiņus. Aizlīmē ciet ar karstlīmi. Šādus augļus izmanto, piemēram, rotaļā „Kompotiņš” (skat. notis grāmatā).

Zvaniņi, zvārguļi

■ Mazo bērnu rotaļām un dejām var izmantot rokdarbu vai makšķernieku veikalos atrodamos zvaniņus un zvārgulīšus. Lai tos ērtāk lietot, zvaniņus iesien aukliņās vai lentītēs.

■ Zvārgulīšus var piestiprināt koka nūjiņām. Skaisti un dzidri skan rokdarbu veikalos nopērkamie mini zvārgulīši, ja tos vairākus piestiprina aptamborētām nūjiņām.

■ Zvārguļus var piestiprināt arī stingrai, platai lentai vai plastmasas pērļu virtenei, kam abi gali savienoti. Šādu atribūtu var izmantot mazo bērnu dejām un rotaļām Ziemassvētkos.

Ritma kociņi

■ Ieteicams pagatavot vismaz divu veidu un skanējuma ritma kociņu komplektus: vienu komplektu var darināt no slotas kātiem, tos sagarinot un apdarinot galus, otru – no mazāka diametra apaļkokiem, piemēram, gultiņu redelītēm. Ritma kociņus izmanto ritmizēšanai, spēlēšanai orķestrī, dažādām rotaļām, dejām. Garākos ritma kociņus var lietot arī sporta nodarbībās.

Bungas

■ Var izmantot dažādās rotaļās, dodot bērniem uzdevumu noteiktā brīdī veikt pa tām piesitienus, piemēram, skanot noteiktiem vārdiem dziesmā, mainoties mūzikas reģistram u.tml. Ērtāk lietot lielāka izmēra bungas, piemēram, džambu.

Deju kociņi, bungu vālītes

■ Šie ir daudzfunkcionāli atribūti – izmantojami gan rotaļām, gan dejām, gan vingrošanai, gan bungošanai. Deju kociņus darina šādi: uz ķīniešu ēdamirbuļa uzsprauž un ar superlīmi nostiprina korķa, papjē-mašē vai putuplasta bumbiņas, kuras apvelk ar krāsainu filcu vai aptamborē. Ar nelielu piepūli deju kociņi svētkos var pārvērsties par konfekšu kociņiem, brīnumnūjiņām, krāšņiem brīnumziediem u.c.

Svilpaunieki

■ Mazo bērnu muzikālajai darbībai izmantojami keramikas un koka svilpaunieki. Bērni mācās pūst, vienlaikus vingrinot artikulācijas aparāta kustību koordināciju. Maziem bērniem nav ieteicams piedāvāt svilpauniekus, kuriem jāielej ūdens – mazuļi to vai nu izdzers vai izlaistīs. Darbojoties ar svilpauniekiem, nepieciešams ievērot higiēnu – pēc nodarbības tos notīra un dezinficē.

Stikla podziņas

■ Nopērkamas floristikas vai interjera preču veikalos, pērkot jāuzmanās – dažu matēta stikla podziņu komplekti ir nekvalitatīvi un ātri saplīst. Mēdz būt dažāda izmēra, formas un krāsas. Lielākās var izmantot spēlēšanai, ritmizēšanai. No tām var salikt uz grīdas dažādus zīmējumus, lielākiem bērniem no tām var veidot ritma partitūras.

Mazie jogurta trauciņi

■ Tos var izmantot gan kustību koordinācijas vingrinājumiem, dejām un rotaļām u.c. Ja jogurta trauciņam pāri pārvelk šauru gumiju, top strinkšķināms skaņu rīks. Jogurta trauciņu, izmantojot par skaņu rīku, tā augšējās pretējās malās veic nelielus iegriezumus, lai gumija labāk turētos.

Uzpirksteņi

■ Izmantojami maza izmēra metāla uzpirksteņi. Tos uzliek, piemēram, abu roku īkšķiem (vai citiem pirkstiem) un mūzikas vai skandējamā panta ritmā viegli piesit vienu pret otru. Šie vingrinājumi trenē bērnu kustību koordināciju, ritma izjūtu, uzmanību.

Skaņu rīki no dabas materiāliem

■ Oļi, dažādi čiekuri, no jūras izskaloti kociņi, bambusa kociņi, jūras ķemmīšu gliemežvāki, kļavu „snīpīšu” pušķi, rabarberu ziedkāti, rudens lapu pušķi, auzu skaru pušķīši, avokado kauliņi, mango kauliņu čaulas, kokosriekstu čaulas, grieķu riekstu un pistāciju čaumaliņas, etc.

Dalītie metalofoni

■ Izmantojamas metalofona plāksnītes pentatonikas apjomā. Darbojoties ar šāda veida metalofonu, bērni vingrina kustību koordināciju, uztveri un uzmanību.

Kapara caurules posmi

■ Izmanto dažāda garuma kapara cauruļu posmus, kas iekarināti makšķerauklas cilpiņā. Skandina ar metalofona vālītēm.

Bļodas

■ Vēlams lietot viena izmēra (~2-3 l tilpuma) krāsainas, elastīgas plastmasas bļodas.

Arī bļodas var kļūt par daudzfunkcionālu rotaļu priekšmetu, piemēram:

Bļodu bungas – apgāztas bļodas novieto uz grīdas spēlētājiem starp kājām, bungo ar pašdarinātām bungu vālītēm

■ No apgāztām un līču loču novietotām bļodām veido taciņu, pa kuru bērni balansējot var staigāt. Uz tām var arī apsēsties.

■ Bļodas turot rokās, tajās var ripināt, piemēram, kastani, censties pamest to gaisā un ar bļodu notvert.

■ Bļodā var ripināt mazas rotaļu mašīnas – bērni dziedot kādu piemērotu vienkāršu dziesmiņu, ripina mašīnas, cenšoties to darīt tā, lai auto nepārtrauktu kustību un neapgāztos. Kad dziesma beigusies, bļodu apgāztu novieto uz grīdas – nu tā kļūst par garāžu, zem tās paliek auto. Mūzikai skanot, bērni pastaigājas pa telpu, pēc signāla cenšas atrast savu „garāžu”.

■ Bļoda var kļūt par mājiņu vai slēptuvi kādam dzīvnieciņam – pelītei, vardītei, zaķēnam, etc.

■ Bļodas izmanto arī rotaļās par vārīšanu u.tml. Tajās pēc signāla var mest bumbiņas, no krāsaina filca darinātus augļus u.c.

Plastmasas pudeles

■ Izmantojamas mazā izmēra (250 ml) minerālūdens pudelītes, kuras iepriekš var izrotāt ar līmplēves vai dzijas palīdzību – tas mīkstinās grabošo skaņu, ja pudelēs bērs pupas vai zirņus. Pupu rotaļā, skandējot „Pupu pantu”, bērni ritmiski ber pudelēs kaltētas cūku pupas, tad aizskrūvē vāciņus un mūzikas ritmā spēlē „pudeļu orķestri”.

■ Var izmantot arī baltas plastmasas pudelītes, kuras nav caurspīdīgas. Darbojoties ar šādām pudelēm, bērni neredz saturu, bet klausās to skanējumā. Ieteicams šādas pudeles piepildīt ar ūdeni līdz pusei un aizlīmēt vāciņus ciet. Pudeles izmanto, skandinot dziesmiņās par ūdens tēmu – upe, strauts, etc.

■ Var izmantot skaņu pētīšanas rotaļās – pudelēs nedaudz ielej dažādu krāsu ūdeni, pievienojot trauku mazgājamo līdzekli. Korķi aizlīmē ciet, lai bērni nevarētu atskrūvēt vaļā un aplieties. Bērni skalina pudeļu saturu, ieklausās radītajās skaņās, līdz tas sakūlies krāsainās putās.

Dažādi atribūti rotaļām

Lakati, lakatiņi

■ Mazuļu rotaļām nepieciešami dažādu izmēru lakati un lakatiņi pamatkrāsās. Mazākie lakatiņi varētu būt 20×20 cm izmērā no krāsaina kokvilnas auduma.

Lielākie lakati-50×50 cm no krāsaina šifona vai cita viegla, gaisīga auduma.

Ar lakatiņiem var spēlēt slēpšanās rotaļas, mācīties izpildīt plūstošas, ritmiskas kustības mūzikas ritmā. Arī lakatiņa salocīšana, lai to noliktu vietā pēc dejošanas, izvēršas kā mazuļiem saistoša rotaļa. Lakati un lakatiņi ir daudzu rotaļu un deju atribūti.

Aukliņas

■ Rotaļām, dejām un vingrošanai var izmantot arī krāsainas aukliņas (~25–30 cm garas), kuru galos iesietas mazas koka vai plastmasas bumbiņas. Bumbiņas domātas, lai bērniem vieglāk un ērtāk aukliņas noturēt rokās.

■ Garākas aukliņas (~1 m) izmanto, lai izveidotu „mājiņas”, „taciņas”, etc.

Bumbas, bumbiņas

■ Rotaļas ar bumbām vai bumbiņām allaž bērnos rada prieku. Mūzikas nodarbībās ērti un droši izmantojamas porolona tenisa bumbiņas. Diemžēl mazuļi tajās dažkārt mēdz izkost vai izrubināt robus, tādēļ, lai tās ilgāk kalpotu un būtu košākas, iesaku bumbiņas aptamborēt ar krāsainu dziju. Ja bumbiņas aptamborēsiet ar baltu dziju, tās kalpos ziemas periodā kā sniega pikas; zaļas, dzeltenas, sarkanas – rudenī var spēlēt „ābolu” lomu, dzeltenas – pavasarī būs „cālīši”, u.tml. Šādas bumbiņas savu reiz var izmantot arī telpas rotāšanai, iekarot tās griestos.

■ Ar filcēšanas metodi var darināt skanošās bumbiņas, kurām vidū ievieto zvārgulīti. Šādas bumbiņas var droši lietot rotaļās ar audumu, caurulēm u.c.

■ Floristikas veikalos iespējams iegādāties dažāda izmēra krāsainas stikla bumbiņas – lielākās no tām var noderēt ripināšanas spēlēm, rotaļām ar mainīšanos pēc noteikta signāla mūzikā, u.c.

■ Nelielās sip bumbiņas, kas piepildītas ar čaukstošām bumbiņām, var izmantot kā čaukstināmus skaņu rīkus, tādējādi papildinot dzejoļus un skaņu pasakas.

Rotaļas ar audumu.

■ Šīm rotaļām izmanto lielu apaļu (izpletnis) vai kvadrātveida (vadoties pēc bērnu skaita – 2x2m vai 3x3m) krāsainu, plānu un vieglu audumu.

■ Ja audumā šūpos lietus lāsītes, rudens lapas, tad lieto zilas krāsas audumu – „mākonīti”. Bērni sastājas apkārt audumam, ar rokām turoties pie tā malām. Audzinātāja aicina bērnus šūpot „mākonīti” un pūst „vējiņu”. Sākumā pūš „silto vējiņu” (skaņa š-š-š), un viegli šūpo audumu. Tad, šūpojot „mākonīti” enerģiskāk, pūš „auksto vējiņu” (skaņa s-s-s). Pēc tam bērni atdarina vēja aukas (a-ū-ū), ļoti enerģiski šūpojot audumu augšup, lejup. Audumā var iebērt no filca vai porolona darinātas krāsainas lietus lāsītes. Rotaļas noslēgumā audumu stingri nostiepjot, lietus lāsītes pamet gaisā, cenšoties, lai tās nenokristu zemē, bet atpakaļ „mākonītī”. Atbilstoši sezonai, audumā var šūpot filca sniegpārsliņas, sniega pikas, rudens lapas, porolona bumbiņas, filca vardītes u.c. Šī rotaļa bērniem allaž rada prieku.

■ Rotaļas variācija – audumu ar bumbiņām vai lapām no divām pusēm, dziedot dziesmiņu vai skandējot piemērotu dzejolīti, šūpo pieaugušie, bērni gaida telpas vienā malā. Pēc signāla „Viens, divi, trīs!” auduma saturu viegli pametot gaisā, izber uz grīdas. Bērni salasa bumbiņas (vai lapas, pilītes, krāsainas spalvas u.tml.) un rotaļu atkārto.

■ Analoģiska ar zilā auduma šūpošanu un dažādu skaņu atdarināšanu ir arī „Jūras viļņu spēle”(var šūpot audumā nelielas filca zivtiņas).

Savukārt rotaļai „Saulīte un lietutiņš” izmanto divus audumus – tumši zilu un koši dzeltenu. Audumus izklāj uz grīdas, uz tiem novietojot skaņu rīkus – piemēram, uz dzeltenā auduma – šeikerus, zvārgulīšus; uz zilā auduma – mazos ritma kociņus, trijstūri, vēja zvanus, lietus koku. Skanot mūzikai, bērni soļo (vai dejo) apkārt abiem audumiem. Mainoties mūzikas raksturam – „Saulīte” vai „Lietutiņš”, bērni apsēžas uz atbilstošā auduma un spēlē skaņu rīkus mūzikas ritmā.

Uz grīdas pārlocīts audums var būt arī „upe”, bet zili lakatiņi – strautiņi. Šādi var veidot dažādas „instalācijas”, papildinot tās ar „ūdens augiem” no krāsainām lentām, gliemežvāciņiem un filca zivtiņām.

■ Lielu prieku bērniem sagādā „pikošanās” ar porolona bumbiņām abpus caurspīdīgam, vertikāli nostieptam audumam, kuru tur pieaugušie.

■ Interesantas rotaļas izdodas arī ar audumu, kas sašūts no 4 pamatkrāsām – bērniem var dot uzdevumus, izmantojot auduma krāsu zonas. Piemēram, ar smilšu maisiņiem pamatkrāsās rokās bērni mūzikas ritmā soļo apkārt uz grīdas izklātam audumam. Pēc signāla bērni cenšas uzmest smilšu maisiņu uz auduma atbilstošas krāsas laukuma.

Analoģiski var rotaļāties arī ar filcētām vardītēm, zivtiņām u.tml., dodot bērniem uzdevumu, novietot tās uz kādas konkrētas krāsas laukuma.

■ Bērniem ļoti patīk šūpoties, tādēļ, ja grupā kādu dienu mazāk audzēkņu, audzinātājas var mazos šūpot auduma šūpolēs. To darot, audumu saloka vairākās kārtās, lai veidojas garens taisnstūris, bērns iesēžas auduma vidū, ar rokām turoties pie auduma malām. Divi pieaugušie tur audumu abos galos, un, nedaudz paceltu virs grīdas viegli šūpo, vienlaikus dziedot šūpoļu dziesmiņu. (skat. nošu pielikumos grāmatā)

■ „Karuselis”- uz grīdas noklāj audumu, uz tā sasēdina mazuļus. Pieaugušie ( 3-4) turot audumu pie paceltām malām, dziedot „Karuseļa dziesmu”, virzās pa apli, tādējādi griežot „karuseli”. (notis skat. grāmatā)

Audumā dažādās rotaļās var šūpot, ripināt un pamest gaisā dažādus atribūtus:

  • ar grūbām pildītas vardītes,, pelītes

  • filcētas bumbiņas,

  • porolona bumbiņas,

  • bumbas ar zvārguļiem,

  • filcētas zivtiņas,

  • krāsainas rudens lapas,

  • porolona vai filcētas lietus lāsītes,

  • filcētas vai citādi darinātas sniega pikas,

  • no filca vai kaprona auduma darinātus taurenīšus un vabolītes, etc.

Lentas

■ Arī lentas ir daudzveidīgi lietojami atribūti dejās un rotaļās, sporta nodarbībās.

Ieteicams darināt vairāku veidu lentes, lenšu pušķus dažādos garumos, ar aprēķinu, lai katram bērnam pa divām lentām.

■ Ērti lietot platās matu gumijās iestiprinātas dažādu krāsu lentītes (15 – 20 cm garas) – matu gumijas var uzvērt mazulim uz rokas vai turēt pirkstos. Ar šādiem „spārniņiem” bērni var dejot kā putniņi, gailīši.

■ Garāku un platāku (~40 cm) atlasa lenšu galus iestiprina no ieveramās gumijas darinātos gredzenos vai matu gumijās, šādas lentas izmanto vingrošanai, dejošanai.

■ Šauras atlasa lentītes (mazajiem bērniem ~1m, lielākiem bērniem 1,50 – 2m garas lentes) var piestiprināt 20 – 25 cm garām nūjiņām. Ar šādām lentām var gan dejot, gan vingrot, gan izmantot iztēles rotaļām, „zīmējot” gaisā.

■ Krāšņus atribūtus dejām un rotaļām var darināt, pie 15 cm garas nūjiņas piestiprinot krāsainas atlasa lentītes un zvārgulīti.

Caurules

■ Izmantojamas krāsainas plastmasas vai kartona caurules – tām var cauri ripināt bumbiņas, kastaņus, mazas rotaļu mašīnas u.tml.

■ Tās var ripināt pa grīdu, veidot dažādus grafiskus zīmējumus – „ceļus” un „taciņas”.

■ Caurules var izmantot arī kā skandināmus priekšmetus – pa tām var sist ar ritma kociņiem, tās var klaudzināt pa grīdu, tajās var iepūst u.tml.

■ Lielā kartona caurulē ieber griķus vai ko citu birstošu un abus galus aizdarina ar aizbāžņiem. Cauruli ripina pa grīdu, klausās tās skaņas. Lielākiem bērniem var dot kādu uzdevumu, kas veicams tikmēr, kamēr caurule skan.

Spainīši

■ Plastmasas jogurta spainīšus izrotā ar līmplēves ornamentiem, un tie kļūst par bieži izmantojamu atribūtu mazo bērnu rotaļās – ikvienā gājienā uz „mežu” vai „dārzu” noderēs spainītis, kurā var ielasīt kastaņus, zīles, čiekurus, mazas bumbiņas, akmentiņus u.c. Spainīši noderēs arī dažādām atrakcijām gan telpās, gan laukumā.

Dzijas pušķi

■ No krāsainas dzijas darina lielus bumbuļus (~10-12 cm diametrā), kurus var izmantot gan vingrošanai, gan mazuļu muzikālām rotaļām – mešanai nostieptā audumā, kustību koordinācijas vingrinājumiem u.c. Katram bērnam nepieciešams viens šāds bumbulis, iesiets īsā aukliņas cilpā.

Serso un vingrošanas riņķi

■ Daudzveidīgi izmantojami rotaļu un deju atribūti. Mazie riņķi var kalpot mazajiem

šoferiem par stūrēm, tie var būt „cepures”, „vainadziņi” u.c. Lielie riņķi var iezīmēt „putna ligzdu”, „zaķa māju” u.tml.

Filca apļi

■ Apļi, kas izgriezti no filca vai linoleja 20-30 cm diametrā – šādi darināti apļi ir daudzfunkcionāli izmantojami; tos var izmantot gan kā stūres, gan veidot no tiem taciņas, gan dažādās uzmanību un veiklību attīstošās rotaļās un vingrinājumos sporta un mūzikas nodarbībās.

Rotaļlietas

■ Rotaļās un dejās mazajiem noderēs arī leļļu un mīksto rotaļlietu – lācīšu kolekcija – lai pietiek pa vienam katram mazulim.

■ Bieži vien rotaļās noder lielāka izmēra lācis, zaķis, vāvere, ezis, gailis un dažādi mājdzīvnieki.

Koka klucīši

■ Tos var izmantot gan ritmizēšanai, gan vingrošanai. Klucīšus var izmantot, arī būvējot – „taciņām”, „mājiņām”, etc.

Mākslīgie ziedi

■ Rotaļās un dejās ērti izmantojami, tie ir pietiekami izturīgi, koši, pēc vajadzības tos var atdalīt no kātiņa vai salikt kopā.

Smilšu maisiņi

■ Dažādas formas un krāsu. Tie var būt darināti arī kā, piemēram, vardītes, zivtiņas, āboli u.tml. Kā pildījumu var izmantot arī grūbas u.c. putraimus.

Filca auduma ziedi

■ Šādus ziedus ērti izmantot dažādās rotaļās, piemēram, pamatkrāsu apguvei; tos var izvietot uz grīdas, ar tiem var nepieciešamības gadījumā dekorēt telpu, etc.

Sedziņas

■ Sedziņas (~1mx70 cm) var darināt no nolietotām segām, tās apšujot ar košu kokvilnas audumu. Sedziņas izmanto vingrošanai; uz tām var būt „mājas” dažādiem rotaļu tēliem. „Bēbīšu skoliņā” sedziņas izmantojam arī kā „ragaviņas” – bērni sēž uz sedziņām, vecāki mazos vizina apkārt telpai. Šādās „ragaviņās” bērni vizina arī savas lelles, lāčus.

Roku, pirkstu un ar aukliņām vadāmās lelles

■ Īpašu prieku un interesi rada visjaunākā vecuma bērnos. Roku lellei savu dziesmiņu veltīs arī lielāki bērni, kas, iespējams, vēl kautrējas dziedāt patstāvīgi.

Darbošanās ar pirkstu lellēm prasa zināmu pirkstiņu veiklību un vingrināšanos – tā vienlaikus attīsta smalko motoriku un bērna runu.

Ar aukliņām vadāmās lelles vai citas rotaļlietas izmanto kā pārsteiguma momentu jautrajos brīžos vai svētkos. Tajās var iešūt „slepenās kabatiņas” vai pievienot somiņu ar pārsteigumu bērniem – nelielām konfektītēm.

Filca brillītes

■ Izmantojamas rotaļās, kurās nepieciešams aizsiet acis. Darina no krāsaina filca auduma, piestiprinot tām aizmugurē ieveramo gumiju. Funkcionāli parocīgākas un glītākas par lakatiem un šallēm, ar kurām mēdz aizsiet acis.

Cepures un cimdi

■ Ērti izmantojamas tamborētas vai adītas cepurītes ar zaķa, kaķa u. tml. ausīm – tas bērniem palīdz iejusties rotaļu tēlos; šādas cepurītes labi turas galvā un bērnam netraucē rotaļas gaitā.

■ Krāsaini pirkstaini cimdiņi noder dažādās muzikālās rotaļās un dramatizējumos, turklāt vienlaikus bērni mācās uzvilkt un novilkt cimdiņus, kas sākumposmā ir visai piņķerīgs process.

■ Adīti cimdiņi var būt arī dažādu dzīvnieciņu veidolā, tos var izmantot dažādās rotaļās un dziesmiņās.

Somiņas

■ Iesaku darināt vienkāršas, aploksnes veida filca auduma somiņas – tajās var ievietot gan krelles, gan nelielus attēlus, ritma kociņus vai ko citu, kas ērti izmantojams nodarbības gaitā. Somiņām jābūt atbilstoši bērnu skaitam, pieskaitot vēl pāris – arī audzinātājām.

Taurenīši

■ No nelieliem kaprona lakatiņiem var darināt uz rokas uzvelkamus taurenīšus: divus lakatiņus pa diagonāli saņem kopā, sastiprina ar piemērotas krāsas pūkaino stieplīti. Piestiprina matu gumiju, lai bērns taurenīti var uzvilkt uz delnas locītavas.

Putniņi

■ No dzijas darina putniņus, tos iesien apaļgumijas posmā. Gumijas otrā galā piestiprina nelielu riņķīti, piemēram, aizkaru riņķi. Mūzikai skanot, bērni darbojas, turot rokās riņķīti un cilājot putniņus. Mūzikai apklustot, putniņš nosēžas zemē vai uz krēsliņa.